reklama

Na vlnách štatistiky

Z času na čas sa preklikávam stránkami Českého štatistického úradu, či už je to z dovodu vypracovávania nejakej seminárky, či už s vlastného záujmu, či už z chuti doplniť si informácie. Ale nie je to len česká štatistika, čo ma zaujíma, a data ktorej potrebujem k štúdiu. Nedávno som zabrúsila aj na stránky Štatistického úradu Slovenskej republiky. A nebola som veru veľmi spokojná...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Je niekoľko vecí, ktoré by som rada porovnala a vytkla slovenským demografom a štatistom. Neberte to ako opätovnú nespokojnosť "s tým slovenským" a vyzdvihovanie "toho českého". No toto robia Česi naozaj lepšie! V čase (hlavne po-vstupovom), kedy štatistika a demografia získava na vážnosti, by bolo možno dobré zamyslieť sa nad vylepšeniami. Pozor! Toto nemá byť kritika úrovne slovenskej štatistiky a hĺbky zberu dát! Nepoznám prácu ŠÚ SR a preto ju nebudem kritizovať! Verím, že úroveň je vysoká a podrobnosť spracovávaných dát široká. No ak som cudzinec (napríklad Francúz) a hľadám štatistiku danej krajiny, idem na to cez internet. A v tom je ten pes...

1) VZHĽAD - stránky ŠÚ SR mi stála pripadajú ako "under construction". Hneď na HP na vás vyskočí nesympatický asi striborný skin, veľká nezaplnená plocha bez žiadnych vítacích slov. Tie mi tam ani nechýbajú. Chýba mi však prvotná prehľadnosť. Zbytočne veľká strieborná plocha vs. úzka rolovacia plocha napravo, ktorá je farebne roznorodá a pre mňa celkovo neprehľadná. Príde mi, že jednotlivé záložky boli pridávané tak, ako vznikali.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu



Porovnanie - stránky ČSÚ majú pre mňa prehľadnejší vstup, teda HP. Navrchu lišta s klasickými možnosťami ako Home, FAQ, RSS, English version, kontakty, navigačná mapa stránek atd. Po stranách potom nájdete jednotlivé podrubriky. Na ľavej strane venované prevážne laickej verejnosti, novinárom. Majú tu aj takú zaujímavosť ako "číslo dňa" a štatistickú anketu. Pravá strana je potom prehľadne rozdelená do niekoľkých datových výstupov. Nájdete tu link na Sčítania (SLDB), veľké množstvo ekonomických údajov a farebne prehľadný tzv. edičný plán publikácií, rozdelený podľa obsahu. Jediné, čo sa dá vytknúť, je veľkosť písma, čož nie je v dnešnej dobe problém - človek trošku zaroluje myšou a stránka sa hneď zväčší. Okrem toho sú stránky postupne menené podľa zásad Blind Friendly.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu



2) OBSAH - Stránky založené na vecnom obsahu by mali svoju funkciu aj plniť! No opäť musím konštatovať, že stránkám ŠÚ SR sa to veľmi nepodarilo. Nielenže jednotlivé podstránky sú tiež nie veľmi graficky príťažlivé a dalo by sa povedať, že skoro každá jedna je úplne iná, obsahovo na tom tiež nie sú úplne najlepšie. Nájdete tu zpravidla len všeobecné údaje, základné datové výstupy, tzv. orezané verzie konečných výsledkov. Chýba mi tu napríklad umiestnenie Sčítania z r.1991, grafické a mapové výstupy (ktoré nájdete na českých stránkach) atd...

Pre porovnanie - na oboch stránkach som hľadala mieru nezamestnanosti podľa okresov, ze rok 2004. Čo som našla?
ŠÚ SR - najdpodrobnejší prehľad nájdete TU . Chýba mu regionálny pohľad (ktorý som hľadala) a taktiež kvalitnejší výstup, ktorý by sa dal ďalej spracovávať (teda v .pdf či .xls formáte)

ČSÚ - pre ukážku TU je jeden z mnohých pdf výstupov (možte si vybrať aj xls výstup). Regionálny pohľad je na úrovni NUTS 2 (teda tiež nie až na úrovni okresov). Ďalšie údaje o nezamestnanosti sú delené napr. podľa vzdelania, vekových skupín, pohlavia, jednotlivých sektorov. Okrem toho sú data doplnené o vývojový graf. Pozrite sa sami - Zamestnanosť a nezamestnanosť v ČR, ročné priemery za r. 2004

3) VYCHYTÁVKY - posledné porovnanie som si nechala na niektoré vychytávky, ktoré na stránkach nájdete. Čo ma ako užívateľa zaujalo, čo by som vyzdvihla, pochváila...

ŠÚ SR - zo stránok sa dostanete na ďalšie (povedala by som že ďaleko kvalitnejšie) štatistické stránky, pri ktorých aj moje srdce zaplesalo :) nevedela som o nich a milo ma prekvapili. Po kliku na stránky Slovenskej štatistickej a demografickej spoločnosti sa potom už ľahko dostanete na stránky Výskumného demografického centra. Nájdete tu bohatú ponuku demografických publikácií, prístupných v .pdf formáte. Sú to publikácie Infostatu, najstaršie z roku 2000. Čo je však ešte lepšie - odkazujú na stránky slovenského POPINU, teda stránky s informáciami o slovenskej populácii. Sú tiež projektom Infostatu, čo je však doležitejšie - tu nájdete kvalitné tabuľkové výstupy demogafických údajov, grafy vývojových trendov, odkazy na štatistické a demografické inštitúcie Slovenska, ako aj linky na POPIN stránky inde v Európe.

ČSÚ - okrem už spomínaného Čísla dňa, ktoré nájdete na HP stránok, za vychytávku považujem podstránku " Cizinci v ČR", na ktorej nájdete dostatočne podrobné informácie o migračných pohyboch vrámci ČR. Tato podstránka očividne vznikala za spolupráce MPSV ČR, ktoré sa aktívne zaoberá migračnou politikou, vhodným príkladom je najmä projekt Aktívneho výberu kvalifikovaných pracovníkov, ktorý v Čechách funguje už od konca roku 2001. Ďaľšou zaujímavou podstránkou sú štatistiky o informačnej spoločnosti.

zdroje:
Štatistický úrad SR - STATISTICS.SK
Výskumné demografické centrum - INFOSTAT.SK/VDC
Slovenský POPIN - INFOSTAT.SK/SLOVAKPOPIN
Český statistický úřad - CZSO.cz



Natália Lukášová

Natália Lukášová

Bloger 
  • Počet článkov:  17
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Študent(ka) prírodovedy na UK Praha - obor demografia. Popritom pracujúca - píšúca pre ženský web zena.atlas.cz. Baví ju všetko zaujímavo nové a nepoznané, hlavne noví, životom nabití ľudia. Zoznam autorových rubrík:  Zaujalo maMjúzik, biograf a iné krásyPraha newsŽeny súčasnostiDemografia

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu